TRANSPORT

Bilde av transport - lastebil

Sikre, effektive og miljøbevisste logistikkløsninger er noe av det viktigste for våre kunder, men det er også vår største kilde til fossile utslipp.

Utfordring og muligheter

For å omtale oss som bærekraftig, er vi nødt til å se på hele verdikjeden. Vi benytter innleie av transport for råstoff inn, interntransport mellom fabrikkene og frakt av varer ut.
Vi benytter ofte et enkelt bilde på 25.000 vogntog tømmer inn til våre fabrikker og tilsvarende mengde trailere med ferdigvarer og biprodukter ut av våre porter. 
Den største delen av vårt klimautslipp kommer fra transport dersom vi tar med alle scopes.  Altså både direkte utslipp innenfor vår egen virksomhet inne på hver fabrikk og i form av interntransporter, og de indirekte utslippene som følge av oppstrøms og nedstrøms transport i verdikjeden gjennom transporter fra leverandører og ut til kunder.

Bergene Holm leverer et bredt produktsortiment av volumintensive varer, og vi opererer med korte leveransetider og høy leveringspresisjon. Sikre, effektive og miljøbevisste logistikkløsninger er noe av det viktigste for våre kunder.
Mange interessentgrupper berøres av miljøpåvirkningen som følge av vår transport. Dette gjelder ikke kun klimagassutslipp, men i like stor grad svevestøv, støy og trafikksikkerhet.

Vi ønsker å forbedre vår måling og rapporteringen av transport, samt videre kartlegging av leverandørkjeden.


Vår påvirkning og våre tiltak

Inne på fabrikk har vi en rekke tyngre kjøretøy og vi jobber systematisk med å redusere unødvendig transport og tomgangskjøring. 

Tomgangskjøring skal reduseres til et minimum og vi stiller krav til leverandører på våre fabrikker og ved leveranser hos våre kunder.
Selskapet jobber kontinuerlig med å optimere transport gjennom samlasting og koordinering av vareflyt (tømmer og ferdigforedlede varer) til og fra våre anlegg.

For Bergene Holm er transport av varer den største kilden til utslipp av klimagasser. Vi ønsker å stimulere til klimanøytral transport, herunder blant annet elektrisk drift eller hydrogendrift. Vi vil derfor stimulere, bistå og legge til rette for transportører som ønsker å teste ny teknologi eller ta dette i bruk på permanent basis.

Leverandører skal i henhold til avtale oppgi relevant informasjon om:

·           type kjøretøy og drivstoff

·           drivstofforbruk og CO2-utslipp

·           europeisk utslippsstandard (f.eks. Euro VI)

·           fyllingsgrad og returutnyttelse

Transport av trelast og biprodukter

Vi har langsiktige relasjoner med våre transportører og har i 2022 revidert avtaleverk for å sikre ansvarlig og ressurseffektiv transport av våre solgte varer. Samlasting, optimering og koordinering av vareflyt skal redusere våre miljøpåvirkninger fra transport og vi både vurder og tester alternativer til fossilt drivstoff. Økt bruk av modulvogntog der hvor det er mulig vil påvirke utslipp per enhet og ikke minst redusere antallet biler på veiene. 

Interntransport - Korteste vei for størst volum 

I dag er store deler av vårt scope 1 utslipp belastningene fra våre dieseldrevne kjøretøy på fabrikkene våre. Ved nyanskaffelser av kjøretøy til interntransport har vi i lang tid utredet, testet og vurdert elektriske alternativer, men foreløpig er det kun vår Interiøravdeling som har endret energikilde på sine trucker.

Målet er å ha en effektiv og fornuftig logistikk som gir til lavere drivstofforbruk, kortest mulig kjørevei, høy utnyttelse av maskinene og lite tomgangskjøring.

Et samlet innkjøp på over en million liter diesel forteller oss at det er stor mulighet til å redusere utslipp fra fossile drivstoff på våre fabrikker.
Fokus på å redusere tomgangskjøring og implementering av en helt ny form for lagerstyring vil redusere unødvendig kjøring.

I 2022 har vi redusert %-vis tomgangskjøring på våre trucker med 4 % og hjullasterene har redusert tomgangskjøringen med 6,2%.

Transport på sjø og skinner

Vi benytter både jernbane og sjøtransport for å sikre avsetningsmuligheter for flis- og biprodukter der vi ikke har lokal etterspørsel. Jernbanetransport bidrar til å redusere miljøavtrykket og er en kostnadseffektiv transportform dersom forholdene ligger til rette for det. Transport på skinner gir mindre eksos, mindre utslipp, mindre svevestøv, mindre mikroplast og skaper tryggere veier. Derfor har vi engasjert oss i flere initiativ til økt satsing på jernbane, som for eksempel Godspakke Innlandet. Flis fra vår avdeling i Larvik går på skinner til Norske Skog Saugbrugs i Halden. 

Våre viktigste tiltak for å gjøre transportene mer bærekraftige er:

  • Krav om EURO 6-klasse transportmidler fra 2022.
  • Bruk av modulvogntog som gir færre transporter og mindre utslipp per transportert enhet.
  •  Logistikkplanlegging for å optimere kjøreruter.
  • Rett Lager prosjekt for å redusere interntransporter.
  • Bruk av jernbanetransport og båttransport der det er gjennomførbart.
  • Samarbeid med kunde og transportør om HVO-drevet vogntog.
  • Vurdering av pilotprosjekt  med biogassdrevne kjøretøy.

FAIR TRANSPORT

Bilde av fair transport-logo

Samtlige av våre transportører er medlem av Fair Transport.

Fair Transport er et kvalitetsprogram lansert av Norges Lastebileier-Forbund (NLF) for å fremheve transportbedrifter som leverer trafikksikker, bærekraftig og ansvarlig transport.

En Fair Transport-bedrift har sjåfører som er utdannet i miljøvennlig kjøring og som aktivt arbeider for å redusere drivstofforbruket.

FLIS PÅ TOG


Trafikksikkert og klimavennlig

Denne piloten startet opp i 2022 som et samarbeid mellom Larvik Havn, Norske Skog Saugbrugs, Fritzøe skoger og Bergene Holm avdeling Larvik.
Toget frakter 1100 kubikkmeter tømmer og 500 kubikkmeter flis per tog, og hvert tog tar med last tilsvarende 42 vogntog.
I løpet av ett år betyr det  2.016 færre vogntog på veiene mellom Larvik og Halden.

Vi håper på flere gode løsninger for transport på jernbane!

Copyright på alt innhold og bilder tilhører Bergene Holm AS
Bergene Holm AS har ikke ansvar for innhold på sider det linkes til
Utviklet av Aplia - Powered by eZ Publish