Vår visjon mot 2030

Bilde av våre verdier

Våre verdier står sentralt i alt vi foretar oss, og vi bruker verdiene aktivt for å oppnå selskapets overordnede visjon og våre ambisjoner. Det må oppnås i samarbeid med vår verdikjede.

Våre verdier BRYR OSS, TAR ANSVAR, ER MODIGE OG JOBBER SAMMEN står sentralt i alt vi foretar oss og vi bruker verdiene aktivt for å oppnå selskapets overordnede visjon: BESTE VALG- når det skal bygges med tre.


Visjon 2030

Vår strategi er bygget på fire pilarer, som sammen med selskapets verdier og filosofi, legger føring for valg og prioritering.  

I 2021 og 2022 utarbeidet selskapet egne delstrategier for pilarene Menneske og Bærekraft for å gi tydeligere retning på arbeidet.
Dette skal sikre at selskapets drift og pilarene Vekst og Lønnsomhet hensyntar bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi. 

En bærekraftig grunnmur

Målene vi har satt oss vil for hvert år bli mer ambisiøse og konkrete i tråd med samfunnsutvikling, markedet og selskapet egen modenhet.  Alle målsetninger og ambisjoner er bearbeidet av ulike arbeidsgrupper, og i samlinger med fag- og produksjonsavdelinger. 
En egen arbeidsgruppe innen Bærekraft er opprettet og ledes av Bærekraftsjef. Det operative arbeidet på hver fabrikk ledes av fabrikkdirektør og avdelingens Miljøfyrtårnansvarlig.

Raskere endring

Bare det siste året er det kommet nye lover og regelverk vi heldigvis ikke stiller uforberedt til. De utfordringene Norge, Europa og verden står i synliggjør også at det grønne skriftet går for tregt.
Nye lover og reguleringer tar tid. Er vi forberedt og i forkant, vil vi kunne bidra positivt.
I 2022 var det året for læring - i 2023 er det året for bærekraft. 


De 4 overordnede målene innenfor pilaren BÆREKRAFT og hva vi har oppnådd siden 2020 

 

I

FNs Bærekraftsmål

 

Fra kolleksjonen BRA NOK ble lansert og knyttet opp mot SDG 12 i 2019, har vi jobber videre med å implementere FNs bærekraftsmål inn i hele virksomheten. Selskapet har siden juni 2021 hatt fokus på seks prioriterte bærekraftmål og det er vedtatt KPIer og miljøindikatorer for hver fabrikk. Bærekraftmålene vi har prioritert er de seks vi som selskap kan påvirke mest og som selskapet også samtidig blir påvirket av. 

 

II

Miljøsertifisering

 

Alle avdelinger og hovedkontor er sertifisert som Miljøfyrtårn. Miljøledelse betyr kontinuerlig forbedring, og det vil uavhengig av system bety at vi hvert år må vise reell miljøforbedring både gjennom handlingsplaner og utførte tiltak. 

 

III

Dokumentasjon

Dokumentasjon av våre produkters miljøegenskaper er et målområde der det hvert år kreves mer fokus og arbeid. Sanntidsinformasjon og mer presise miljødata etterspørres. Vi har vedtatt gjennom vår miljø- og bærekraftspolicy at vi skal benytte metodene EPD og EcoProduct for å dokumentere miljøprestasjon. Allerede i dag ser vi at nye lovkrav og ambisiøse kunder krever mer. Det gjør at vi strekker oss videre.

 

IV

Rammebetingelser

 

Arbeid med rammebetingelser vil sikre at vi møter nytt lovverk, nye krav og taksonomikriterier som vil påvirke våre betingelser, og bransjens rolle i det grønne skiftet. 


Samhandling i verdikjeden

Behovet for stabil tilgang på tømmer, kombinert med stadig strengere krav til dokumentasjon av klimaprestasjon gjør at vi må jobbe tettere sammen med skogselskapene og transportører for å ivareta konkurransekraft for byggevarer basert på skog som råstoff. Både skogbruk, tømmertransport og transport av ferdigvarer har betydning for trelastens CO₂-avtrykk. Det samme gjelder våre leverandører innen behandling og emballering av produktene.
I tillegg er opptak og utslipp av CO₂ fra skog og areal (LULUCF) en sentral del av nasjonale klimagassberegninger og også mengden karbonlagring i nasjonalt produserte treprodukter (HWP) har betydning for å nå nasjonale utslippsmål.

Copyright på alt innhold og bilder tilhører Bergene Holm AS
Bergene Holm AS har ikke ansvar for innhold på sider det linkes til
Utviklet av Aplia - Powered by eZ Publish